יום ראשון, 21 ביולי 2024
יזמות ועסק דיגיטלי
איך אמא מחזיקה מהבית עסק דיגיטלי?

יזמות מינקות – מאחורי הקלעים של עסק דיגיטלי שמתנהל מהבית

אז יש לנו הר אוורסט של כביסה נקיה, ובמקום לקחת מהארון מחטטים בערימה.
ונכון, יש לנו גם הר כלים

אז יש לנו הר אוורסט של כביסה נקיה, ובמקום לקחת מהארון מחטטים בערימה.

ונכון, יש לנו גם הר כלים בדרך כלל, שאחת ליום או יומיים מצליחים להשתלט עליו.

אבל זה מה שקורה כאשר אמא יזמית והיא עובדת דרך האינטרנט מהבית ויש לה עסק דיגיטלי. במקום לחזור מהעבודה, להניח את כל המחשבות ומה שצריך לעשות בצד. אמא גומרת לעבוד, וממשיכה לחשוב ולנשום את המיזמים שהיא מקימה באינטרנט.

ובסוף זה משפיע. אפשר להגיד שאנחנו בהחלט משפחה יזמית.

דוגמא אישית. אומרים שלא משנה מה אומרים לילדים, משנה מה הם רואים בבית. ואני גם אומרת. בהחלט מעודדת אותם ליזמות ובהחלט מכוונת אותם להזדמנויות שיש באינטרנט, כי אני גם יודעת שיש אין סוף מודלים וערוצי הכנסה באינטרנט וגם מכירה את כולם.

כשהייתי קטנה עוד לא דיברו על עסק דיגיטלי. כולם אמרו לי שאי אפשר להתפרנס ממוסיקה, אלא אם כן אני הופכת למורה, אז הפכתי למורה, ולא סבלתי את זה, החזקתי מעמד חצי שנה, וזה גם היה יותר ממה שיכולתי, פשוט לא היה לי נעים לעזוב חודשיים לפני סוף הלימודים, כאשר אני בעצמי נכנסתי לתפקיד אחרי שמישהי אחרת פרשה.

ועדיין, עד עצם היום הזה, השילוב הזה של יצירה, דיגיטציה ופרנסה זורם כאן בבית כל הזמן.

העבודה שלי נעשית בחדר שאני קוראת לו הסטודיו, ויש בו את כל הציוד שעסק דיגיטלי צריך ולצידו גם חומרי יצירה, מכונת תפירה שפתוחה כל הזמן, וכמה שולחנות, כך שלכל אחת שרוצה להיכנס וליצור משהו, יכולה לעשות את זה לידי בזמן שאני עובדת. כמובן לא בשעות בהן אני צריכה שיהיה שקט כי אני מצלמת או מקליטה.

אנחנו חיים ונושמים יזמות באינטרנט. הבנות הגדולות התחילו עם ערוץ יוטיוב כבר בכיתה ב', לפני שהיה אסור לילדים להופיע ביוטיוב. הן אפילו בנו אתר והעלו אליו כמה תכנים. השלישית צילמה כמה סרטונים שמחכים למחשב שיתפנה מתישהו כדי שהיא תוכל לערוך אותם. הרביעית פתחה חנות ואת המוצרים היא קונה דרך האינטרנט. היא חושבת קדימה ומודעת לפן העסקי כך שהיא בוחרת את מה שהיא מזהה שהולך, מה שיש לו ביקושים ולא את מה שהיא רוצה לקנות לעצמה. החלום הגדול שלה הוא לבנות ערוץ יוטיוב של יצירה, ברגע שהיא תהיה בת 12. החמישי הכריז שהוא כבר בן 5 והוא יכול לפתוח חנות כמו אחותו. והקטנה? בת שנתיים ואני יכולה לנחש שגם היא תגלה עניין יזמי עוד כמה שנים.

כמובן, שבבית, בשיחות המשפחה, רעיונות רצים כל הזמן. כולם קשורים לעסק דיגיטלי וחלקם, כנראה יתממשו. הבנות שלי נהדרות. כל פעם כשיש לי רעיון חדש לדרך חדשה לשווק את המכללה שלי, או כל מוצר אחר, אני מעלה את הרעיון בארוחה, ומיד כולם מעלים רעיונות מה אפשר לעשות, ואיך אפשר לשפר את הרעיון הזה ולהביא אותו לביצוע מידי.

אז… נעים מאד, אני אמא ל-6 ומעולם לא הייתי שכירה מספיק זמן כדי לזכור את זה. אני עובדת מהבית והקמתי מכללה למוצרי מידע. אפשר ללמוד בה כל מה שנידרש ליזמות ידע באינטרנט, אפילו, ובעיקר, איך להפיק קורסים דיגיטליים כשאין כסף להשקיע בזה.

הילדים שלי יודעים שזה שאמא בבית, והעסק שלה הוא עסק דיגיטלי, זה לא אומר שהיא לא 'בעבודה' ואפשר כל רגע להגיע אליה ולשאול שאלות, ויש זמנים שצריך להיות בשקט כי אני מקליטה וובינרים או סרטונים, ולמרות שכולם בבית, יש לי שקט גמור ואף אחד לא נכנס.

איך משלבים סגר, חופש גדול, או כל זמן אחר שבו כל הילדים בבית, עם עבודה שבעצם מתבססת על יזמות ואין לה שום גבולות? ואיך זה משפיע בסוף על הילדים?

כל זה כשהבנות הגדולות בזום בכיתה, בעלי עבד מהבית, ואני לידו.

כבר ברור אצלנו במשפחה שיש עוד דרך להתפרנס. דרך שלא עוברת דרך תואר מיותר ששוכב בארון (או "פותח דלתות", כמו שאומרים, אבל לעבודות בלי מעוף ויזמות). כל הילדים שלי מגלים כישרונות במוסיקה ובאומנות, ולכולם אני אומרת כל הזמן שיש הרבה דרכים להכניס כסף, והם יכולים ללמוד ולנסות אפילו עכשיו, לא צריך לחכות להיות מחוץ לבית כדי להבין איך אפשר להרוויח כסף, ולא צריך ללכת ללמוד 4 שנים בשביל תואר רק בשביל שיהיה. כמובן שאם מישהו מהם ירצה ללמוד נעזור לו, אבל הבנות הגדולות כבר עכשיו מעלות את עצם השאלה, האם באמת צריך תואר בימינו בשביל להתפרנס?

מה שאני הכי אוהבת לראות, זה את כל הרעיונות שלהן, איך אפשר להרוויח כסף בעסק דיגיטלי. הן מאד יצירתיות בעניין הזה. הרעיון שלא חייבים להיות שכירים כדי להרוויח כסף, או "להביא משכורת הביתה", הוא רעיון מהפכני ולי לקח שנים להתרגל לזה שאני לא כמו כולם, ושאני לא מסוגלת לקום בבוקר וללכת לאותה עבודה. שמישהו אחר קובע לי כמה כסף אני אקבל על זה. ושאין לי שום חופש להחליט מה לעשות עם הזמן שלי ואת זה אני מעבירה לבנות שלי, אני רוצה שהן יגדלו וידעו איך לפרנס את עצמן, גם בלי בוס על הראש וגם בלי שמישהו יאשר להן כמה כסף מגיע להן בסוף החודש, וכבר עכשיו אני רואה איך הן מיישמות את זה. 

אז נכון, בסגרים בתקופת הקורונה, בגלל שהמצב היה קצת עדין, עשינו משמרות על התינוקת. אני בבוקר בזמן שאין מעון, וכל השאר נמצאים בזום ומהרגע שהיא הולכת לישון אני עובדת ומישהו אחר דואג לארוחת ערב. אולי יש לי מזל, ואולי פשוט הם התרגלו, אבל גם בסגר שבו אף אחד לא יצא מהבית לשום מקום, עסק דיגיטלי ממשיך לעבוד אז כולם ידעו שיש זמן שאמא עובדת.

ועדיין היה צריך לדאוג לשלוש ארוחות ביום, וכמובן לתעסוקה לתינוקת שלא יכולה להישאר רגע לבד וילד שצריך שמישהו יראה שהוא קיים מדי פעם. אני חושבת שמה שהשאיר אותנו שפויים בתקופה הזאת, זה השגרה. לכולם היה מה לעשות, החלוקה של המשימות היתה של כולם, כי כולם עסוקים ולכן כולם צריכים לקחת חלק. זו הסיבה שכדי לשמור על שגרה של כל המשימות האין סופיות שיש אנחנו קובעים שעות שלא זזים מהן. ואני, כשלעצמי למדתי לצמצם את הפעולות שאני חייבת לעשות. גם בבית וגם בעסק. מבחינתי רוח יזמית היא לחשוב כמה צעדים קדימה ולתכנן את המשאבים ככה שלא כל המטלות יהיו על הכתפיים שלי. להאציל סמכויות ולתת לכולם מקום ליוזמה בתוך תפקידים שלקחו על עצמם. כדי ליישם את זה אני תמיד שואלת את עצמי, מהו הדבר האחד שאני חייבת לעשות היום כדי שאני ארגיש שזה בסדר, ולא הזנחתי את העסק שלי?

הגעתי לזה אחרי הרבה זמן שהייתי מתוסכלת והרגשתי שהיו ימים שלא עשיתי בהם שום דבר אז החלטתי להתחיל לכתוב לעצמי יומן. קניתי יומן יומי רגיל, ובמקום לכתוב לעצמי שם מה צריך לעשות היום ומתי כל הפגישות וכו' התחלתי לכתוב שם רשימות של כל מה שהספקתי לעשות. פתאום גיליתי ערימות של דברים שעשיתי. אז גם בימים שבהם הרגשתי שהיום לא הספקתי כלום, הסתכלתי על הרשימה שלי, וראיתי שהספקתי הרבה. זה גם יצר מיקוד מאד רציני.

אני מאמינה שעסק דיגיטלי ויזמות ידע באינטרנט היא דרך מצוינת עבור נשים, אמהות (גם גברים, כמובן, אבל אני מדברת כאמא), יכולות למצוא את הדרך שלהן לאזן בין פרנסה מעיסוק במשהו שהן אוהבות ומרגישות שיש להן מה לתרום לבין ניהול הבית וקרבה לילדים. את הדרך שאני מצאתי, שנתנה לבני המשפחה כולם אפשרות להפוך ליזמים והם כבר מיישמים את זה כל אחד לפי כישוריו ונטיותיו ובהתאם לגילו, פרסמתי בספר קורס מהכורסה, שמלמד איך לשבת בבית, ללמד מסביב לגלובוס ולקבל על קורסים דיגיטלים, כסף גם מתוך שינה.

ואיך נראית יזמות מינקות כשהיא גדלה והופכת לעסק דיגיטלי?

הבנות הגדולות (10-17) שלי כבר ב"עניינים", כל אחת מהן מתחזקת עסק דיגיטלי – אהבה פתחה חנות דיגיטלית ומעלה ציורים שהיא מציירת למכירה על מוצרים שונים שמודפסים לפי דרישה. למיטב יש גם ערוץ הכנסה נוסף מגיל 5 שהיא קונה משחקים לילדים באליאקספרס ומוכרת אותם בדוכן ביישוב מדי פעם, ולא מזמן פתחה ערוץ ביוטיוב והיא מדגימה בו יצירות מהירות לילדים, היא עושה הכל בעצמה, כולל עריכה. גם הערוץ של ענבל באנגלית. היא מעלה בו סרטונים שקשורים לציורים ואנימציה, הן בחרו לפתוח את הערוצים שלהן באנגלית כדי להגיע לקהל בינלאומי, כך ש'על הדרך' הן גם משפרות את האנגלית שלהן. ואלומה, למדה את כל מה שצריך לדעת על לק ג'ל מיוטיוב, ואחרי הרבה ניסיונות והזמנת ציוד באינטרנט, היא פתחה קליניקה בסטודיו שאני עובדת ומשדרת ממנו, והוא משמש את כולן לעסקים שלהן.

הצעד הראשון ליזמות אונליין!
גלו תוך מס' דקות איזה עסק אונליין מתאים לכם ותתחילו ללמוד איך להתפרנס מהאינטרנט! שאלון חדש + מדריך חושפים בפניך את האפשרות לבנות עסק אונליין ותכל'ס להתפרנס מזה!

לחצו על הכפתור

אודות נחמה שור

יזמית אונליין מצעירותה ומחלוצי הלימוד הדיגיטלי בישראל. מורה בחסד שכבר שנים רבות מלמדת ב'מכללה של נחמה שור' את כל המיומנויות הנדרשות לכניסה רכה לעולם האונליין. אלפי אנשים רכשו את מקצועות הדיגיטל והדרכים להתפרנס מהם והקימו אתרי אינטרנט וקורסים דיגיטליים פעילים ברשת אחרי הלימוד במכללה שבנויה בהתאמה אישית, לפי רמת קושי וידע ולפי התחום אליו רוצים להיכנס.

בדקו גם

הפקדת צוואה אצל הרשם לעניני ירושה

בפני מי שעורך צוואה עומדת אפשרות של הפקדת צוואה אצל הרשם לעניני ירושה. עו"ד דגן רותם, המתמחה בין היתר בדיני ירושה וצוואות, מסביר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת צ'אט
1
תקשרו איתנו בוואצאפ
צ'אט עם 'משפחה בהשראה'
היי. איך נוכל לעזור לך?