יום ראשון, 21 ביולי 2024
תמונה לכתבה על חלומות הלילה
מה כדאי לנו לדעת על חלומות הלילה?

חלומות הלילה במרחב המשפחתי

רבות נכתב ונאמר על חלומות הלילה, אותו עולם קסום, מסקרן ומלא מיסתורין. מה טיבם של חלומות? האם ישנם כלים פקרטיים לפענח ולפרש חלומות? האם מדובר באירועים אישיים או שיש דרכים להפוך אותם למשאבי השראה של משפחה בהשראה? אפרת זהר היא חולמת גדולה ומייסדת dreamchanger, נתנה לנו תשובות לשאלות שלנו.

חלומות הלילה הם עולם קסום שכל בני הבית נכנסים אליו כל לילה, כשהם נודדים למימד אחר, מימד החלימה, מימד שמתקיימים בו חוקים אחרים ומאפיינים אחרים מאלה שאנחנו מתנהלים לאורם בחיי היומיום שלנו.

האם חלומות הלילה מופיעים במרחב חלימה משותף מעצם החיים ביחד?

למעשה, אין באמת הפרדה בין יום לילה. מיום לידתנו אנו חיים ברצף מחזורי מתמשך, מחלום לעירות. מכיוון שהחלומות הם בעלי השפעה עלינו, רק נגיד שההשפעה היא תמיד לטובה, ונסביר את זה בהמשך, ניתן לומר שהשפעת החלום על החולם היא השפעה גם על המרחב המשותף והשפעה על שאר בני הבית. החלומות עתירי מידע ומעצם נוכחותם בחיינו, גם במידה ואנחנו לא זוכרים את רובם, ואפילו את כולם, הם חלק מחיינו הפרטיים והמשפחתיים. הם שותפים פעילים בעיצוב המציאות שלנו ויש להם השפעה מכרעת, ישירה ועקיפה, על מערך הרגשות והיחסים שיש בנינו. חלומות הלילה מהדהדים במרחב המשפחתי המשותף והם חלק בלתי נפרד ממציאות חיינו!

החלימה היא פעולה מוחית שרובנו לא מודעים לכך שהיא משאב אנושי מולד ואפשר להעיר אותה ולהכיר בכוחה והשפעתה על החיים. חלימה היא כוח בורא בעל יכולת יצירה שיש לכל אחד מאיתנו. משאב זמין ונגיש, בחינם. משאב שיכול, בכל רגע לחבר אותנו לעצמנו ולקרובים אלינו ולחולל שינוי מיטיב – לרפא, להאיר נושאים מתת המודע, לחבר אותנו לעשייה, לשפע, לדיוק ביחסים עם האחרים, להתפתחות שלנו. למעשה – יש לחלומות יד ורגל בכל תחום בחיים שלנו ובמעגלי החיים הקרובים אלינו, ובמיוחד למשפחה, שהיא המעגל הקרוב אלינו.

כבר בימים העתיקים, בחיים השבטיים, נהגו, השכם בבקר, לשתף במעגלי חלומות כל אחד את חלומו, מתוך הנחה שחלומות הלילה של האחד נושאים מסר משותף עבור כולם. מלמד אותם מה נחוץ כרגע לחיי השבט ואיך נכון לנהוג במצבים שעל הפרק. בחיים השבטיים סדרי החיים נותבו בהתאם לרצף המעגלי של החיים והושפעו ממנו מעצם ההכרה בו והתוקף שלו כמרכיב טבעי בחייהם. מבחינה זו, חלומות הלילה, תפסו מקום טבעי בחיי היומיום של השבט. הם תפסו את החלימה כמרכיב בעל משמעות גדולה בטבע האנושי, ולכן היא נחשבה למרחב בו חברי השבט משוחחים זה עם זה בלילות. לשיטתם, לכל אחד מהם מתגלים בחלומות הלילה הצרכים האמיתיים של יקיריהם והצורך של השבט כמכלול. על בסיס האמונה הזו, וההכרה בחיים של תלות הדדית ומערכת גומלין בין האחד לשני בחיי השבט, חלומות הלילה האישיים השפיעו וגייסו את השבט כולו, שנתפס בעיניהם כמארג אחד שכלל את היום והלילה, הפרט והכלל, המוחשי והמעבר לו שמקיימים שדה חלימה משותף.

בחיינו היום, משפחה היא המכלול האנושי הקרוב ביותר עבור כל אחד ואחת מאיתנו, בין אם אנחנו מדברים על המשפחה אליה נולדנו, או המשפחה שהקמנו, ובין אם אנחנו מתכוונים לקבוצה כלשהי שאנחנו "מרגישים בה בבית", ומהווה עבורנו חוויה של משפחה.

בעזרת חלומות הלילה אפשר להבין, להדק, לעזור כי כמו שהזכרנו קודם, חלומות הלילה תמיד לטובתנו, ולמעשה, כאשר מכירים בהם כחלק מהותי ומשמעותי במציאות שלנו, מבינים עד כמה הם מעורבים במכלול המשפחתי. לא תמיד אנחנו ערים לכך שהרבה מאד פעמים החלומות מעוררים רגשות, מציפים צרכים ולא פעם ולא פעמיים פעלנו לאור מה שעלה בחלום אפילו בלי להיות מודעים לכך, מכיוון שחלומות הלילה נוגעים בתחושות איתן מתעוררים בבוקר, מהווים השראה לפעול בצורה מסוימת, מסייעים להבין מה הילד צריך, ואפילו נותנים רעיונות לעשייה ושינוי באורחות חיי המשפחה.

למה בימינו חלומות הלילה פחות נתפסים כגורם משפיע על חיי המשפחה?

התרבות המערבית שאנחנו חיים בה נשענת על הרציונל ושמקדשת את המדע. בתרבות שיצרה סביבת חיים בה אין מקום ותוקף לחלומות הלילה נוצרו אמונות ומיתוסים מקובלים, שאחדים מהם נוגעים בחלומות הלילה. התרגלנו לחשוב שהחלום הוא 'לא אמיתי', מיסטי ומורכב ממחשבות ודימויים חסרי משמעות שעולים באופן חסר היגיון, ולכן אין בהם טעם או ערך, לא עבור החולם, וכל שכן עבור סביבתו. גדלנו על הרעיון שחלומות הלילה הם אירועים פרטיים, מכיוון שהם מתרחשים במרחב האינטימי של החולם עם עצמו. כך, חלום שבו מופיע אדם אחר, נתפס כחסר עבור הדמות שמופיעה בחלום.

ניתן לשמוע משפטים שהורים אומרים לילדיהם כמו "זה היה רק חלום" כשמתעוררים מחלום מפחיד "אין כאלו דברים במציאות" שפוגשים וחווים דברים חדשים ומפתיעים או "זה רק בחלומות" במטרה להרגיע, ומנגד, לא לבלבל את המציאות והדמיון, את הברור והאשלייתי, משפטים אלו שהילדים יונקים עוד מילדותם מבטלים את התוקף הטבעי והערך הגדול שמסתתרים בחלומות הלילה.

הגישה הזו לחלומות הלילה, גורמת לכך שאינסוף ההזדמנויות שמתגלות מתחת לשמיכה, בחדרי הבית, יורדות למחתרת בשם השכל ההיגיון והמדע, יחד עם התובנה, המסר או הדבר החדש שהחלום מגלה, שיכול לסייע למשפחה ולכל אחד מבני הבית, ולהשפיע לטובה על המציאות של כולנו בבית. כך יורדות לטמיון המון הזדמנויות ואינסוף משאבי השראה לחיי היומיום מתבזבזים במקום להיטיב עם החולם, בני משפחתו, הקהילה והעמקת הטוב בעולם כולו.

בשעה שנוכחנו לגלות שמה שמתרחש בחלומות – הרגשות, הפליאה, הפחד, השמחה, ההשראה משפיע על הבוקר ומהדהד ליום כולו, ניתן להפוך את החלום לכלי פרקטי יומיומי. כשנותנים תוקף לחלומות הלילה, מאמינים להם ו"שומעים בקולם". הם הופכים להיות גורם משמעותי בהתנהלות חיי היומיום בבית. בבחירות והחלטות קטנות ויומיומיות כמו גדולות והרות גורל.

אישה בשנות ה – 40 לחייה מספרת: "חלמתי שאני יושבת ושותה קפה עם שכנתי, צחקנו והייתה הרגשה של חיבור למרות שבמציאות היומיומית שלנו אנו כבר לא מדברות מעל חצי שנה". החלום הזה הוביל אותה ליישר את ההדורים עם שכנתה די להרים את המסה הטובה בבניין. פעולה זו התאפשרה לה בזכות המפגש שהתרחב שנכח בו רוח החלום.

גבר שהתלבט שנושא של שינוי קריירה, הוא שירת ב צבא הקבע כטייס ורצה לעבור לשוק הפרטי. הוא מאוד חשש וגם חלם חלום שהגביר את חששותיו: "חלמתי שאני מתרסק עם המטוס במרחב של עסקים בתל אביב, אף אחד לא נפגע ויחד עם זאת, לא הבנתי איך איבדתי שליטה". לאחר מיפוי החלום הוא הבין כי הוא יכול ורוצה לקחת את איכויות הטייס והמיומנויות שרגש במקצוע למקום עבודה חדש וליצור את השינוי בתואם עם מה שהוא אוהב לעשות בחיים המקצועיים שלו.

למה כדאי לתת תוקף לחלומות הלילה?

כבר אמרנו שחלומות הלילה הם משאב מולד שזמין לכולנו. בחלום מתגלה גרעין של אמת , שיש בו קריאה להתעוררות. בזמן החלום החושים שלנו מכונסים פנימה ותפיסות הערות שלנו רופפות. זה הזמן בו אנחנו פוגשים אמת על עצמנו. לפעמים היא נעימה ולעיתים פחות. ייתכן אפילו שמדובר בסיוטים או בחלומות בלהה. כך או כך, החלום מספר לנו אמת על עצמנו ומלמד אותנו היכן נדרש שינוי, איפה לנהוג באופן אחר ששונה מהאופן בו התרגלנו לפעול או חורג משגרת היומיום. חלומות הלילה, כמו טווים חוטים ברשת חלימה משותפת שמקנה לנו הזדמנות לחוש אמת ולחוות שייכות בתוך המשפחה. להרגיש "קשורים" לבני הבית ולחזק את תחושת היחד.

איך מעוררים את החלימה בחיי היומיום של המשפחה?

  1. תשומת לב – מכיוון שחלומות הלילה משפיעים עלינו, ככל שאנו ערים להם ולהשפעה שלהם אנחנו יכולים ליהנות מיותר פוטנציאל שטמון בחלום, להשפיע על הדרך בה הם משפיעים עלינו ולהפוך אותה מהשפעה אקראית להשפעה יזומה. תשומת לב לחלומות ולהשפעתם פותחת הקשבה למתנות החלום שמדריכות אותנו, ממש באופן פרקטי בחיי היומיום.
  2. שיח משפחתי – מכיוון שכל החלום הוא ניצחי, הוא תמיד נשאר בתוקף. שוחחו יותר ויותר על החלומות, שאלו את בני המשפחה מה הם חלמו בלילה, פיתחו שיח ועודדו סקרנות ביחס לחלומות ולמסרים שבהם. שיתוף חלום תמיד פותח מרחב של קירבה.
    תמצאו הרחבה על השיח השיח המשפחתי סביב חלומות הלילה במאמר – '4 ההסכמות למשפחה חולמת'.
  3. תיעוד חלומות – מכיוון שחלומות הלילה הם ערוץ ישיר לתת המודע שמתעורר בלילה ונרדם ביום, הניחו עט ומחברת ליד כל מיטה, עודדו את בני המשפחה לתעד חלומות, שמשו כדוגמא אישית ועזרו לקטנים לשמור את ביקורי הלילה במחברת פרטית משלהם שמיועדת לאצור את החלומות שלהם.
  4. ברכה – לא בכדי נהוגה במשפחות רבות הברכה 'חלומות פז', שנאמרת לפני השינה. כבר התרגלנו לומר אותה בצורה אוטומטית, 'לילה טוב וחלומות פז'. התחילו לברך ב'חלומות טובים' זה את זה עם כוונה עמוקה.

לסיכום,

בתחילת המאמר שאלנו האם חלומות הלילה מופיעים במרחב חלימה משותף מעצם החיים ביחד? כמו שכבר הבנו, קיים שדה חלימה משותף שכולנו מושפעים ממנו, מקבלים ממנו איתותים וסימנים בחלום ושולחים אליו שלוחות משלנו. שדה החלימה המשותף חובק עולם ומהדהד לכולנו, הוא נוכח כל הזמן ובשעת השינה אנו משוטטים בו ורוקמים בו את עולמנו שלנו, זורעים בו זרעים של אמת. ככל שנכיר בכך כך נתן לחלומות הלילה להשפיע ולהדהד לחיי המשפחה שלנו, כך נהפוך את חלומות הלילה ממשאב אישי של כל אחד מבני המשפחה למשאב משותף עבור כולם.

אודות אפרת זוהר

מאז שאני זוכרת את עצמי החלומות סיקרנו אותי. מידי בוקר, באופן אינטואיטיבי הקשבתי בקולם. במהלך שנים רבות חלמתי את הדרך לחדש את כוחם של חלומות הלילה וקיבלתי לכך הנחיה מחלומות הלילה שחלמתי. פיתחתי שיטה שמחברת מחדש לחלומות, פותחת את צ'אקרת החלימה והופכת את חלום הלילה לכלי פרקטי יומיומי במטרה ליצור מציאות ולממש פוטנציאלים באמצעות פרוש חלומות יסודי ומובנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת צ'אט
1
תקשרו איתנו בוואצאפ
צ'אט עם 'משפחה בהשראה'
היי. איך נוכל לעזור לך?