יום ראשון, 21 ביולי 2024
Beautiful plus size woman seduced with pastry by herself isolated

איך להעיף את החשק למתוק ב-10 דקות ביום במטבח?

החשק למתוק ולפחמימות הפך, בתקופה המודרנית, לאויב הבריאותי של כולנו והשמנת היתר הפכה אותנו לעבדים של דיאטות. מחפשים את השיטה הבאה להוריד במשקל, מגייסים את כח הרצון, נאבקים בשיניים (תרתי משמע), מצמצמים מימדים, ולאחר זמן מה, עולים שוב במשקל, והפעם גם מוסיפים קילוגרמים. 

אפשר להגיד שאנחנו חברה בהפרעת אכילה ומעולם לא למדנו איך לאכול. אין לנו מושג מה הגוף שלנו באמת צריך. לצד זה, אנחנו גם חברה בדיאטה. כשעושים אחד ועוד אחד, ברור שמשהו אנחנו עושים לא נכון – אוכלים ואוכלים, ועכשיו, מה עושים עם המשקל העודף הזה, שהצטבר במותניים?

כמעט כל המשפחות סובלות ממשקל עודף, בני המשפחה יחד ולחוד, וכמעט כולן רוויות דיאטות, שברובן, או נשברות או שמצליחות לתקופת מה, עד שפתאום מגלים שהתוצאה לא רק שלא נשמרת – גם עולים במשקל.

פעם, כשהייתי ילדה, הכל היה אחרת. לא היתה מודעות ולא היה כסף. הכינו ממה שיש בהישג יד, לפי המסורות במדינות המוצא. אני גדלתי בבית טריפוליטאי טעים ומשמין. אמא בשלה לנו אוכל מלא שמן, סוכר ופחמימות, אני זוכרת את הבקרים, כשהייתי ילדה, בהם התעוררתי מוקדם בבוקר וראיתי את אמא רוכנת מעל מחבת רוחשת שמן ומטגנת ספינז' לארוחת בוקר, לפני היציאה לגן ואח"כ לבי"ס.  היא הייתה טובלת את הספינז' בסוכר לבן גס ומגישה לנו לאכול כשהיא מאמינה מכל הלב שנתנה לנו את האוכל הכי טוב שיש – אוכל טעים!
מתוקים, בצקים ומטוגנים  אלה הדברים הכח הטעימים שיש, ולא בכדי ילדים אוהבים לאכול צ'יפס מטוגן וגלידה לקינוח. את האוכל של אמא היינו אוכלים ואוכלים ורק רוצים עוד. כתוצאה מכך, כל החיים נאבקתי במשקל. הייתי רזה ורעבה או שמנה ואשמה. סבלתי, גם מהדיאטות וגם מהחשק למתוק ולפחמימות. 

הבנתי שהנוסחה היא: מטבח בריא = אוכל בריא = גוף בריא.

החלום שלי היה על מטבח בריא וטעים – אוכל טעים, משביע שלא יעשה לי רגשות אשמה. עם השנים האתגרים האישיים שלי הפכו לאתגרים מקצועיים. יצאתי לגלות איך אני יוצרת שיטה מסודרת להכין אוכל שיהיה גם טעים, גם גורמה (כי הבית הטעים שבאתי ממנו הפך אותי לאנינת טעם), גם משביע ומהנה, גם לא יקר ובלי הרבה זמן הכנה. כל זה כשהוא מרזה ושומר על הבריאות. גיליתי, שמקור ההשמנה, מעבר להרגלי האכילה והאכילה הרגשית והחברתית, הוא בכלל בהכנת האוכל. במטבח.

מהו הגורם האחד שהוא גם הגורם העיקרי להשמנה וגם מחבל באפשרות לרזות? 

הגורם האחד שגורם לנו להכניס לפה עוד ועוד שטויות בלי שליטה הוא החשק למתוק ולפחמימה. למעשה, כל פחמימה מתפרקת בגוף והופכת לסוכר (גלוקוז), לכן יש אנשים שהחשק למתוק הוא הפיתוי שלהם ויש כאלה שבצקים ומלוחים עושים להם את זה.

מחקרים מראים שהחשק למתוקים ופחמימות ב- 75% נובע מחוסר איזון ברמות הסוכר בתאי הגוף ועוד 25% מסיבות רגשיות. אפשר להגיד שהחשק למתוקים ופחמימות הוא זה שדוחף את היד שלנו לקחת עוד ועוד בורקס או שוקולד ולהכניס אותם לפה בלי לספור וכאילו אין מחר. 

כתוצאה מכך, עולים במשקל, משמינים, עושים דיאטה כאסח, סובלים, נלחמים ונלחמים ונלחמים, ובדרך כלל, החשק למתוקים ופחמימות מנצח, וכל עוד הוא קיים מאד קשה לרדת או לשמור על משקל. כל שכן לאורך זמן. 

בחברה המערבית שאנחנו חיים בה, רוויית הפיתויים וחשיפה למסעות שיווק אגרסיביים, גם ילדים וגם מבוגרים, נכנעים בקלות לשטיפת המוח בחוץ ומכניסים אותה הביתה, לשולחן המשפחתי. כמעט שאין בית שאין בו מגירה של ממתקים וחטיפים, והמאבק על הגבולות בעניין הזה של החשק למתוק, מתחיל כבר בילדות.

העניין עם החשק למתוק ופחמימות הוא, שהוא לא רק גורם לעלייה במשקל, אלא שמדובר בכדור שלג, שאם לא עוצרים אותו, חוסר האיזון הולך וגדל, החשק גובר מיום ליום, העלייה במשקל גדלה וגם עלולות להתעורר בעיות בריאות כמו סוכר גבוה, שומנים בדם ובכבד, כולסטרול גבוה, לחץ דם ובהמשך יכולות להופיע מחלות לב ואחרות.

למה דיאטות נשברות?

דיאטה פירושה משטר מזון, וזה, משמעו מישמעת וכח רצון. 

אנשים בתהליך של דיאטה, פשוט רעבים כל הזמן, האוכל לא טעים וחסר, שמאגר המתכונים לא ממש גדול ולא זמין ואנשים אוכלים אוכל "מכובס" ולא טעים וכל מה שהם רוצים זה שה"עונש" ייגמר. ברגע שהם יכולים הם מסתערים חזרה על התזונה הישנה, נכנעים לדחף למתוקים ופחמימות ולא רק מחזירים את כל המשקל שירדו אלא מוסיפים עוד.

אבל! זה לא חייב להיות ככה! 

אפשר, ואפילו מומלץ, להעלות את איכות החיים כדי לרדת במשקל, במקום לרדת במשקל כדי להעלות את איכות החיים.

מה הפתרון שמאפשר לחזור למשקל הטבעי של הגוף ולשמור עליו לתמיד?

הפתרון הוא לא בעוד דיאטה שמחייבת לרקוד טנגו עם כוח הרצון, וזה מאבק שכמעט תמיד מפסידים בו. הפתרון האמיתי נמצא בדרך הטבעית של הגוף להשיל קילוגרמים עודפים בלי להילחם נגד החשק למתוק. הדרך היחידה, היא, לאכול בצורה שתביא את הגוף לאיזון רמות הסוכר בגוף, מה שיביא לריסון החשק למתוקים ופחמימות.

ברגע שזה קורה, כל מה שנשאר, זה פשוט להכין תפריט של האוכל הכי טעים והכי מזין ובריא שיש וראה זה פלא, המשקל נושר מאליו בקלות, בלי סבל, בלי ייסורי מצפון ורגשות אשם ועם איכות חיים גבוהה וכיפית לכל המשפחה. החיים שלהם פשוט טובים וטעימים.  

כשלומדים להחזיק את המטבח בקלות, מגלים שזה לא 'תיק' ולא שיעבוד ומתרגלים להכין מנות מעולות בזמן קצר, שמתאימות לכל המשפחה. באמצעות הבראת המטבח משיגים איזון רמות הסוכר בתאי הגוף ומגיעים לשליטה על מה שנכנס לפה. או במילים אחרות – איזון מתוק עם אוכל בריא, מאזן, טעים, משביע וקל להכנה לכל המשפחה.

איזון הסוכר בגוף מביא למצב שאפשר להגיד לא למתוקים ולהתכוון לזה מעומק הבטן. מפסיקים להיכנע לדחף למתוק וחוזרים, בקצב טבעי, למשקל הטבעי של הגוף בלי לספור קלוריות, בלי רגשי אשמה ובלי ייסורי מצפון, שעולים כל פעם ש"נכנענו" ושברנו את הדיאטה.

הבראת המטבח וחיסול החשק למתוק ולפחמימות

מכיוון שהבעיה היא באוכל, הפתרון הוא במטבח, שהוא, כשלעצמו, עניין, כי כולנו מכירים את הרגע הזה, בסוף יום עבודה מתיש, בין לבין אינספור סידורים, כשהרעב הולך ומתפשט בכל הגוף – עכשיו לעמוד להכין אוכל? וגם שיהיה בריא?

לרגע עוברת מחשבה בראש, (ויחד איתה רגשי אשמה) שוב נדחוף משהו בפיתה? שוב להוציא את המשפחה לאכול בחוץ או לשלוף מהפריזר איזה פיצה או המבורגר? כן, נכון, זה בהחלט מפתה בסיטואציות האלה, וזה גם טעים. אבל… המשקל העודף כבר צועק הצילו, ומפה זה כבר מדרון חלקלק. 

שאלת השאלות היא איך להתארגן על מטבח בריא כדי להעיף את החשק למתוקים ולהצליח להשיל את המשקל העודף בצורה טבעית קלה וכיפית?

איך אפשר לעשות את כל העניין הזה חסכוני ופשוט – להישאר "לייט" בצ'יק צ'ק, בלי להיות משועבדים למטבח ובלי להוציא הון תועפות בסופר?

10 העקרונות הפשוטים של שיטת גורמה לייט לתפעול מטבח בריא וטעים שמעיף את החשק למתוקים ופמימות

איך בכל זאת, נכנסים למטבח ל-10 דקות ביום, מכינים ארוחת גורמה 5 מנות עם פחות מ-400 קלוריות? 

בתור מי שכבר למעלה מ-10 שנים מלווה אנשים בתהליכי ירידה במשקל ושמירה על איכות חיים ועל משקל ושיפור בריאות ורואה תוצאות מרהיבות מידי יום, גיבשתי שיטה שנקראת גורמה לייט. הרעיון הוא שאוכלים גורמה ונישארים לייט.

קבלו את 9 העקרונות של שיטת גורמה לייט להתארגנות על מטבח בריא וטעים שבולם את החשק למתוקים ופחמימות

  1. תכנון תפריט שבועי, מומלץ בשיתוף עם בני המשפחה

תכנון תפריט שבועי מונע המון בזבוז של זמן וכסף. קונים מה שצריך ולא ניכנסים לסופר ל"השלמות". בנוסף, התפריט מספק לנו מבט-על על כל השבוע ועושה סדר בראש. אין דילמות ואין לבטים, שכידוע, גורמים לדחיינות וחוסר חשק להיכנס למטבח. שיתוף בני המשפחה בבחירת התפריט נועד גם לחווית גיבוש ושייכות וגם להקנות לילדים ידע בתזונה ובבישול. תכנון מראש מאפשר לוודא שהתזונה מאזנת סוכרים, ושהיא מסייעת לתחושת שובע ואז, כששבעים, פחות דוחפים שטויות לפה.

  1. בחירת חומרי הגלם

תמיד עדיף לבחור לתפריט השבועי תבשילים ומנות שמורכבים מחומרי גלם שמאזנים את רמת הסוכר בגוף שיעיפו את החשק למתוקים ופחמימות. ברור ששמים דגש על חומרים טריים וטבעיים דלי שומן, כולל דגנים מלאים, שמנים בריאים, חלבונים רזים, קמחים מדגנים מלאים, הרבה ירקות ופירות בכמות מדודה, בהתאם לצריכת המשפחה.

  1. ארגון המקרר

אי סדר במקרר גורם למצרכים להישפך, להישכח או להתקלקל. כשיוצרים מקום לכל דבר, לפי קטגוריות, קל להתמצא ולדעת מה כבר פג תוקף ומה ניגמר. מכיוון שירקות הם מרכיב קריטי בתזונה שמאזנת את רמות הסוכר בגוף, חשוב להקצות להם מקום נגיש וקל לשימוש, אחרת, רב הסיכויים שהם יירקבו ויגיעו לפח, במקום לפה של בני המשפחה. 

  1. פינוי המקרר והמזווה

לפני שמערימים במקרר עוד ועוד מוצרי מזון טריים או מבושלים, עושים "חיסול" של מה שיש, באופן הזה לא מוצאים שאריות ארכיאולוגיות ולא מבזבזים כסף. סביר להניח שבפינוי הראשון של המזווה יימצאו מוצרי מזון שיהיו טובים לתקופה ארוכה, אפשר להוריד אותם מרשימת הקניות ולחסוך בכך כסף ומקום. אם מצאתם מוצרים שעדיין בתוקף, אבל הם לא בריאים או שמנים מדי, אפשר לתרום אותם. 

  1. רשימת קניות

עכשיו יוצאים לקניות אחרי תכנון תפריט תומך תזונה שמאזנת סוכר, עם רשימה מסודרת ומפורטת, לא לפני שבררנו מה יש ומה חסר במקרר ובמזווה (ועומדים בה). לא קונים מה שלא מתכוונים לעשות בו שימוש השבוע ומקפידים לקנות

  1. טיפול בחומרי גלם

חומר גלם להכנת אוכל ניתן למיין למספר רמות של טיפול. יש את חומר הגלם שמגיע מהסופר, ויש חומרי גלם שכבר טיפלנו בהם כמו חיתוך ירקות, בישול מקדים, או תערובות למיניהן שמשמשות לרטבים או תוספות. מקצרים את זמן הכנת האוכל באופן משמעותי כשמכינים חומרי גלם מסודרים וחתוכים, חלקם לשימוש מיידי, חלקם לקופסאות במקרר וחלקם לפריזר

  1. סביבת העבודה

כדי לשמור על ניקיון, שפיות וקור רוח חשוב להתחיל בארגון סביבת העבודה. מומלץ לשמור על 'מטבח אפס' – מטבח שהכל במקום, שיש נקי, כיור פנוי וידיעה איפה נמצא כל דבר. הכל מונח בשליפה מיידית. מטבח לא 'מאופס' עם הר של כלים בכיור מעודד דחיינות ורתיעה. לעומת זאת, מטבח 'מאופס' מזמין באווירה טובה וממש עושה חשק להכין אוכל טעים ומזין.

  1. כלי בישול

מי אוהב למצוא את עצמו מול הכיור משפשף סירים? לכן רצוי לעשות שימוש בכמה שפחות כלי בישול. שרשרת בישול מתוכננת מאפשרת להכין באותו כלי כמה תבשילים מבלי לשטוף אותו ביניהם. כך ניתן "להעביר" טעמים עם שאריות הבישולים מתבשיל לתבשיל, כשמבשלים בסדר נכון.  

  1. הכנת האוכל

משתמשים בחומרים טריים וטבעיים, שאפשר למצוא בכל סופר ולא יקרים, "מנפחים" חומרים יקרים ו/או משמינים בהרבה ירקות ועשבי תיבול, כך שחוסכים גם הרבה קלוריות וגם הרבה כסף. בנוסף, מצמצמים למינימום את השמן אבל לא את השומן הבריא לצריכה יומית. 

  1. שמירה על סביבת עבודה נקיה ומסודרת

מתרגלים להחזיר הכל למקום. לא אחר כך, עכשיו. לא עוברים ממקום למקום בידיים ריקות. כשנקלעים למצב שיש הר כלים, מתחילים ב'איפוס' המטבח. הדרך המהירה ביותר לעשות את זה היא למיין את הכלים המלוכלכים לפי סוגים, ורק אז להתחיל בסרט נע לחסל את הערימות – קודם צלחות וכוסות, ורק אחר כך שוטפים את כל הכלים הגדולים (הסירים והקערות שתופסים הרבה מקום בפינת הייבוש), שוטפים, מנגבים ומחזירים למקום ישר. 

הבראת המטבח והתארגנות על אוכל שמעיף את החשק למתוק היא הדרך להיפטר מהחשק למתוק ולהשיל קילוגרמים לתמיד בלי להתפשר על אוכל טעים. כשאין חשק למתוק יש שליטה על מה נכנס לפה וקל להגיד "לא בא לי" כי באמת לא בא. זה מתכון לתזונה נבונה, נכונה וכזו שמונעת מסתם שטויות להיכנס לפה. ניתן להכין ולאכול ב-10 דקות ביום במטבח אוכל חם ומנחם שנותן לכל בני המשפחה חוויה של בית לכל החיים. והילדים? כשיהיו גדולים הם ממש יודו על זה, היום הם "רק" יגידו תודה על ארוחה ביתית עשירה ומגוונת שמחכה להם כל יום.

אודות שושי שטיינוביץ

שליחות חיי ארוזה בשיטת 'גורמה לייט' - לבשל גורמה ולהישאר לייט, לחזור ולשמור על המשקל הטבעי של הגוף בלי להתענות בדיאטות, ע"י ניטרול החשק למתוקים ופחמימות במטבח בריא ובישול ארוחות גורמה בריאותיות של 5 מנות שכוללות עד 400 קלוריות, ב-10 דקות ביום. כבר למעלה מעשור מלווה אנשים שיורדים במשקל תוך שמירה על איכות החיים ושיפור הבריאות, ורואה תוצאות מרהיבות.

בדקו גם

חוקי הדרך להורות קלה

5 הכללים בדרך להורות קלה

הורות קלה אינה הורות חסרת אחריות או נוחה, אלא הורות שמבססת במשפחה יחסים שמקנים לכולם תחושת ערך ובטחון.

תגובה אחת

  1. ראוי, שזה יהיה בראש.
    אין דבר מסוכן מהשמנת היתר.
    אבל – הגורם העיקרי הוא המתוק הטבעי = הפרוקטוז (מהפרי).
    כי הוא מעורר את הורמון התיאבון והחשק לעוד אוכל (גרלין) ע"פ הורמון השובע (לפטין).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת צ'אט
1
תקשרו איתנו בוואצאפ
צ'אט עם 'משפחה בהשראה'
היי. איך נוכל לעזור לך?