יום שני, 22 ביולי 2024
צילום בסלולארי
איך הפכנו סיור שטח ללימוד צילום בסלולארי בעין כרם לחוויה משפחתית?

סיור צילום בסלולארי בעין כרם

הילדים גדלו, צילומי המשפחה השתכללו, ולעיתים פתאום – "אפשר רגע את הטלפון? יש פה משהו ממש מעניין." או – "תצלמו אותי רגע בתנוחה כזו או כזו". הבנו שיש פה משהו. הזמינות הזו של תיעוד בטלפון מצד אחד ותמונות איכותיות מצד שני. כן, אנחנו לא אמנים גדולים, אבל רצינו שאם כבר מצלמים, אז להפיק במצלמה של הטלפון תמונות ששווה לשמור. פנינו לרונית בנארי ובקשנו שתדריך אותנו בסיור שטח לצילום בסלולארי של תמונות משפחתיות. בילינו יחד יום שלם, ולקינוח אכלנו גלידה ושאלנו אותה כמה שאלות.

איך הגעת לכל הנושא הזה של צילום בסלולארי?

אל הצילום בסלולארי הגעתי בלי כוונה, אפילו לא ידעתי שמצלמות סלולאריות יכולות להפיק כאלו תמונות טובות. עד הרגע הזה צילמתי במצלמה רגילה, אהבתי את האפשרויות שלה, הסתובבתי באופן קבוע עם כמה עדשות, וכשהייתי בטיולים בחו"ל גם סחבתי בתיק מצלמה רזרבית, למקרה של תקלה.

ואז זה קרה. באחד ממסעות הצילום בחו"ל, בדרכי לקרחון צ'לאדי בגיאורגיה, דרך ארוכה וקשה להליכה גם כך, כיוון שיש הרבה אבני צפחה וסלעים בדרך – קרסתי. לא הייתי מסוגלת להמשיך. הגוף סירב. המשקל על הגב היה גדול, ואני התאכזבתי שאני עומדת לפספס את הקרחון, ואת היום הזה. לשמחתי מישהו לקח לי את התיק עם המצלמות ובפעם הבאה שראיתי אותו זה היה אחרי 4 שעות. צילמתי רק עם עדשה אחת וראיתי כי טוב. בעקבות מה שקרה לי סיפר לי מישהו שהוא גילה את הצילום בסלולארי ויש לו תמונות נהדרות. אז החלטתי לחקור את זה, ומאז כל מה שאני מצלמת עם המצלמה אני מצלמת גם עם הסלולארי. בהתאם לתנאים.

כבר כמה שנים אני מצלמת גם בסלולארי ואוהבת כל רגע. זה קל, נגיש, רואים תוצאות מיידיות, אפשר להוציא תמונות מדהימות בקלות ובמהירות.

איך זה בשבילך ללמד את זה?

בגיל 60 לקחתי מצלמה ליד, ומאז השתנה עולמי – יש בי שמחה והתלהבות ואני יוצאת למסעות צילום בארץ ובעולם. המצלמה מתעדת עבורי את החוויות שעברתי ואני אוהבת לשוב ולהסתכל בתמונות. למדתי לתפוס רגעים מיוחדים, חידדתי את ההסתכלות וגיליתי עולמות חדשים. הכרתי וצילמתי מאות אנשים וכל יום אני מאושרת על הצילום. היום אני עושה בשמחה דברים שבעבר כלל לא העזתי לנסות.   

כשראיתי את הקלות בה ניתן לצלם תמונות נהדרות, רציתי להעביר את הידע על הצילום בסלולארי הלאה. בשבילי זה כמו חלום. אנשים שמגיעים ומספרים לי שהם לא אוהבים את התמונות שהם מצלמים, וכבר תוך כדי סיורי הצילום אני רואה שהם הבינו את הנושא והתמונות שלהם יפהפיות. אני מרגישה גאווה גדולה כשאני רואה את העיניים הזורחות שלהם, את ההרגשה של הניצחון, ואת החיוך הענק שלהם, הלב שלי מתרחב. אושר אמיתי. גם להם גם לי.

(כן. כן. אנחנו יודעים במה מדובר.)

את אוהבת ללמד בשטח? למה?

אני מאד אוהבת ללמד צילום בסלולארי בשטח. אני אוהבת את המפגש עם האנשים, לראות בעין ובזמן אמת את התהליך שעובר עליהם, לראות את האינטראקציה בין האנשים ולהוסיף דברים שיעצימו את החוויה. במקרה של סיורים משפחתיים, כשאני עם משפחה, אני מזהה תהליך שקורה בזמן הצילומים, אני אוסיף תרגיל או משחק צילומי כדי להעצים להם את החוויה (זה אחרי שכבר תיחקרתי לפני כן מראש מה הם אוהבים ומה שהם רוצים).

מה חשוב לך שמי שלומד אצלך יקבל מהלימוד הזה?

חוויה גדולה, הנאה עצומה, למידה בכיף, תמונות מעולות, הבנה שהם יכולים לצלם מה שהם רוצים איך שהם רוצים בכל זמן ואני יודעת, כמאמנת וצלמת שמלמדת לצלם, שכתוצאה מכך עולה גם הבטחון בעצמם.

אני רוצה לקחת את זה לנושא רחב יותר – לבטא את עצמם בשפה חדשה – ויזואלית-צילומית, בצורה המיוחדת רק להם, עם הקול המיוחד שלהם.

אז למי מתאים צילום בסלולארי?

זה מתאים לכל מי שיש לו נפש שרוצה עוד. עוד חוויות, עוד יכולות, עוד אפשרויות.

מבחינת גילאים המגוון גדול מאד: אנשים שרוצים להפיק תמונות להנאתם וגם למטרות כמו שיווק העסק שלהם או תיעוד מרהיב של טיולים, לאנשים שרוצים למלא את שעות הפנאי שלהם כי כבר פרשו מהעבודה ורוצים למצוא עניין נוסף בחייהם ולהשמיע את קולם בעזרת העשייה שלהם.

צילום בסלולארי מתאים מאד גם לפעילות גיבוש משפחתית. משפחות שרוצות לחזק את הקשר בין בני המשפחה בצורה יצירתית-חוויתית. משפחות שרוצות למצוא מכנה משותף נוסף ולעשות פרוייקטים משפחתיים (גם בתוך הבית), במיוחד כמו בעת הקורונה, או בקיץ כחם ובחורף כשגשום. באמצעות הצילום בני המשפחה יכולים למצוא עוד יכולות משותפות שישארו איתם כבר לתמיד.

ברגע שאנשים מגלים את הכיף הגדול בעשייה משותפת, הם רוצים להמשיך.

אמרנו שאת אוהבת ללמד צילום בסלולארי בשטח, אבל אפשר ללמוד אצלך גם באופן עצמאי בקורס מוקלט נכון?

בוודאי, אפשר ללמוד אצלי בכמה צורות, חוץ מאשר בסיורי צילום בשטח.

הקלטתי את כל מה שצריך לדעת כדי לצלם בסלולארי תמונות שמנציחות את החווית המיוחדות שלך, את ההתרגשות ואת היופי שראית. תמונות שמעבירות את הרגש גם לאחרים  (בלי להשקיע הרבה כסף בציוד יקר) לקורס מקוון שקוראים לו הוקוס פוקוס – מתמונה מקרית לתמונה מקורית. קורס שבו  לומדים צעד אחר צעד איך לצלם בקלות תמונות מרגשות, מרהיבות, עוצרות נשימה ומיוחדות במינן, כאלו שאי אפשר להתעלם מהן.

הקורס הוא קורס מקוון בו כל השעורים מוקלטים מראש ואפשר ללמוד במסלול של לימוד עצמי או לימוד עם ליווי. אני גם מלמדת באופן פרטי למי שהצילום בסלולארי משמש אותו למטרות מיוחדות, או שרוצה התאמה אישית וכמובן סדנאות מוזמנות עבור קבוצות מאורגנות – בשטח או דרך האינטרנט.

ואגב כך, ניתן לעקוב אחרי בפייסבוק או להצטרף ללא תשלום לקבוצה פעילה ברשת – מצלמים בסלולארי עם רונית בנארי.

את מוכנה לתת לנו טיפ לצילום בסלולארי?

בוודאי, זה נושא מאד חשוב, הקדשתי לצילום ילדים בפרט וצילום אנשים בכלל פרק שלם בקורס המקוון לצילום בסלולארי.

יש 3 דברים שחשוב שנביא איתנו כשאנחנו מצלמים ילדים, בעיקר בסלולארי:

האחד – סבלנות

השני – סבלנות

והשלישי – גם סבלנות

משונה? ממש לא!

כשאנחנו רוצים לצלם ילדים, ומי לא רוצה להנציח רגעים מיוחדים של הילדים או של המשפחה? כדאי שנזכור שאלו אנחנו אלה שרוצים לצלם, לא בהכרח הם מעוניינים להצטלם.

אם אנחנו מעמידים ילד שגם כך לא רצה להצטלם בפוזה מלאכותית כשהוא עסוק בדיוק במשהו אחר שמושך את תשומת לבו, אז למה שהוא ישתף איתנו פעולה?

יש לנו כמה אפשרויות:

כאמור, תהיו סבלנים או תזרמו עם הילד.

1. תצלמו אותו תוך כדי שהוא בעשייה בלי להפריע לו

2. רדו לגובה שלו וחפשו זווית צילום מעניינת

3. דברו איתו ותשאלו אותו שאלות מצחיקות ותלכדו את תשומת לבו עד הרגע שהוא איתכם – צלמו, אל תחכו, הרגע יעבור מהר

4. תלחצו על הכפתור ברצף וצלמו הרבה תמונות, אחת מהן, בטוח תהיה פצצה. ראו מה קרה כשלילדה לא ממש בא להצטלם באותו הרגע.

מה היחס של המשפחה שלך לצילום ולצלמת?

המשפחה שלי מאד שמחה, מעודדת ותומכת, גם אם אני יוצאת בשעות מוזרות לצילום, או יוצאת למסעות צילום של כמה ימים בארץ ובחו"ל. הם אוהבים לראות את התמונות ולשמוע את הסיפורים שלי, ומרבים לשבח את עשייתי. אני יודעת בבטחון שזה נותן גם להם השראה.

הם לומדים ממך?

הם לומדים ממני ובעיקר מעצמם. בהתחלה הייתי נותנת הארות שיפור למי שביקש, הם היו מסתכלים על תמונות שלי ומבינים מה העקרונות הצילומיים לפיהם צילמתי, כדי ליצור תמונות מיוחדות.

היום אני מסתכלת על התמונות שלהם ומאושרת עד הגג. הם מצלמים נפלא.

אפשר עוד טיפ לצילום בסלולארי?

יש פה, בערוץ היטיוב שלי, המון טיפים וטריקים מקצועיים, ויחד עם זאת, הטיפ הכי חשוב שאני יכולה לתת לצילום בסלולארי הוא המלצה מכל הלב – לצלם מכל הלב. למצוא מה שאוהבים ואיך שאוהבים לצלם.

הצילום עבורי זה משהו מהלב, זה משהו שמגדיל אותי ומשמח אותי, וחשוב לי שמי שמגיע אלי לקורס או לסיור שטח יפיק ממנו את המירב, יפיק וייהנה בדיוק כמוני. אני יודעת גם יודעת שכל אחד צריך לעבור את הדרך שלו כדי לצלם מעולה וליהנות במקסימום.

צילום הוא לא רק הקליק, הצילום הוא השתקפות של נפש המצלם במה שהוא רואה מולו. כך, שני צלמים מנוסים שיעמדו זה ליד זה יצלמו תמונות שונות. זה נובע מנקודת המבט איתה הם מגיעים לצלם.

ולמה זה חשוב? כי נקודת המבט היא לא הדבר הראשון שאנו עושים כשאנו בתחילת דרכנו בצילום, אז אנו עסוקים עם הטכנולוגיה של המצלמה ועם האפשרויות שלה. נקודת המבט, החקירה האישית שלנו פנימה לנפש, ההסתכלות שלנו על הדברים, כל אלה משתנים בהמשך הדרך, וחשוב לתת על זה את הדעת.

זאת גם הסיבה שכשאני מגיעה למקום מסויים אני עוצרת, מסתכלת, בוחנת, מרגישה ומגלה דברים במבט נוסף, ורק אז מצלמת, כך שמתמונה לתמונה יוצא משהו מדוייק יותר ומרגש יותר. כשזה נוגע בי, אני יודעת שהתמונה תיגע גם במי שיצפה בה.

כך זה גם עם תלמידי, בהתחלה הם מתלבטים קצת עם המצלמה ואפשרויותיה, מה שאנו פותרים ממש מהר, ואז מתחילים להסתכל סביב, לבחון מה מרגש אותם, ומשם הדרך כבר פתוחה לבדוק את הזויות השונות של הצילום, ההתייחסות לאור, ועוד דברים החשובים בצילום.

לאחר דיוקים, חידודים, משובים, התוצאות ממש טובות, ואנשים ממשיכים לצלם ומפתחים מיומנויות של צילום בסלולארי, ואני ממשיכה להתפעל מהדרך אותה עשו מהרגע שהגיעו לקורס ומההתפתחות האישית שלהם. חלקם ממש מתאהבים בצילום והופכים אותו למקצועי ואפילו מפתחים קריירה בתחום.

מדהים כמה המכשיר הקטן הזה, הסלולארי שנמצא לנו ביד או בתיק, יכול לשנות עולמות.

איך היה לך לפגוש אותנו?

היה כיף גדול.

הכנו את תוכן המפגש מראש, שלחתי לכם מראש קובץ עם שאלות וכמה דוגמאות, הכנתי תרגילים צילומיים שמתאימים גם לכם וגם לגיל של הילדים. העבודה המשותפת שעשיתם לפני, והאביזרים שבחרתם להביא איתכם הכינה את הילדים ובנתה להם ציפיה והתרגשות.

כשנפגשנו היה קל מאד להתחיל את הפעילות הצילום. התחלנו בעוצמה והלכנו והעלינו את רמת ההסברים והתרגילים הצילומיים המיוחדים והעשרנו את האפשרויות.

הרגשתי שאתם והילדים נהנים, וכמובן שגם אני נהניתי. הסתכלתי על הילדים כדי לראות מה להתאים להם בצורה מדוייקת יותר. וזו היתה חוויה מרגשת ונהדרת והצלחה גדולה.

אז לסיכום – מה את מציעה למשפחות שלא חשבו שצילום בסלולארי יכול להיות חוויה משפחתית מופלאה?

אני מציעה להתארגן מראש, בעיקר כשיוצאים לשטח, להכיר את ניפלאות המצלמה, את עקרונות הצילום ולדאוג למלא את הבטריות, גם של המצלמות וגם של המצלמים, ולא לשכוח להתרגש ולהנות מכל התהליך כי צילום בסלולארי יכול להיות אקראי ואגבי ויכול להיות חוויה מגבשת, ואז גם כדאי להחליט על נושא משותף לצילום ולהביא אביזרים בהתאם לאתר הצילום ולנושא הנבחר.

רוצים לדעת אילו סיורי צילום בסלולרי עומדים על הפרק?

לחצו על הכפתור

אודות משפחה בהשראה

2 מבוגרים ו-2 ילדים שבקלות היו יכולים להיות משפחה בהפרעה החליטו להפוך למשפחה בהשראה. משפחה שכולם עסוקים במימוש הפוטנציאל של כולם – הפכנו לפמליס'טים ולמדנו להיות ולעשות יחד ולחוד כי... כאן גדלים בכייף. הקמנו את האתר כדי לעורר משפחות להשראה ולספק כלים שימושיים להורים ולילדים לגדול יחד בכייף ולממש את הפוטנציאל האישי והמשותף. עוד עלינו אפשר לקרוא בעמוד אודות

בדקו גם

תנועה והשתנות בחיי המשפחה

תנועה והשתנות: העיקרון שמשפיע על התפתחות חיי המשפחה שלנו ואורחות חייה, לעיתים, מבלי שניתן עליו את הדעת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת צ'אט
1
תקשרו איתנו בוואצאפ
צ'אט עם 'משפחה בהשראה'
היי. איך נוכל לעזור לך?